Steeds meer klachten over greenwashing bij de RCC; vaker ook van NGO’s. In een interessant artikel onderzoekt Trouw de toename van klachten over duurzaamheid bij zelfreguleringsinstantie Stichting Reclame Code. Inmiddels gaat zo’n 10% van de zaken van de RCC over duurzaamheid. Vorig jaar waren het er 43, waarvan gemiddeld driekwart wordt toegewezen. Dit jaar lijkt het aantal zaken wat lager uit te vallen (24 tot nu toe).
Interessant is de opmerking van de Bond van Adverteerders dat bedrijven als ‘Shell, KLM en TUI’ zich niet schamen voor al die klachten’ omdat vaak pas na de uitspraak duidelijk zou zijn hoe deze nieuwe regels geïnterpreteerd zouden moeten worden. Dat vind ik opmerkelijk omdat het gros van de zaken niet gaan over complexe vormen van greenwashing, maar eenvoudigweg gaan over het gebruik van absolute / algemene termen als ‘duurzaam’, ‘natuurlijk’, ‘verantwoord’, ‘klimaatneutraal’ of ‘carbon neutral’. Het gebruik van deze termen wordt expliciet toegelicht en onder omstandigheden afgeraden. Een groot deel van de zaken had dan ook voorkomen kunnen worden als men de Code voor Duurzaamheidsreclame van de RCC of de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de Autoriteit Consument & Markt had gelezen.
Het hele artikel uit Trouw is hieronder te vinden (betaald):
Onterecht pronken met duurzaamheid? De consument is er klaar mee
Gepost op LinkedIn op: 4 oktober 2024
