Lufthansa veroordeeld voor greenwashing met compensatieclaims

Lufthansa is in Duitsland veroordeeld voor greenwashing vanwege het adverteren met de claim: ‘’CO2-uitstoot compenseren door bij te dragen aan klimaatbeschermingsprojecten.’’

De klacht tegen de claim is ingediend (27 april 2024) door de Deutsche Umwelthilfe (DUH), een NGO die zich inzet voor milieubescherming en bescherming van consumenten.De klacht ging onder meer over het misleidende aspect van het aanbieden van ‘klimaatneutrale vliegreizen’ tegen extra kosten, terwijl er ongeschikte compensatieprojecten werden gebruikt.

Op vrijdag 28 maart 2025 volgde de Keulse rechter de argumenten van DUH en veroordeelde Lufthansa wegens misleiding van de consument en dus greenwashing. Het vonnis is volgens DUH nog niet juridisch bindend.
Sinds 2023 hebben verschillende instanties, waaronder Europese consumentenorganisaties (BEUC – The European Consumer Organisation), de European Commission en ClientEarth i.s.m. Fossielvrij NL & Reclame Fossielvrij vliegmaatschappijen al gewaarschuwd voor misleidende-uitingen.

In 2024 oordeelde de Nederlandse rechter dat KLM geen misleidende-duurzaamheidsclaims mag maken. Johnny White, advocaat bij ClientEarth zei daar destijds over: ‘’De misleidende duurzaamheidsclaims van KLM, die door de Nederlandse rechter onwettig zijn bevonden, komen rechtstreeks uit het greenwashingdraaiboek van de luchtvaartindustrie om te blijven groeien, middenin een escalerende klimaatcrisis. Luchtvaartmaatschappijen die deze misleidende boodschappen blijven promoten, overtreden daarmee de wet.’’

Nu heeft de Duitse rechter ook uitspraak gedaan over een duurzaamheidsclaim van Lufthansa. In het artikel van Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen geeft Jürgen Resch, federaal directeur van de DUH, aan waarom dit vonnis zo belangrijk is.

Bronnen:

Geschreven door Anne Julie van Suchtelen van de Haare en Jellien Roelofs en gepost op LinkedIn op 31 maart 2025.

Scroll naar boven