Factsheet Duurzaamheidsclaims voor influencers

Reclame verschuift in hoog tempo van traditionele media naar sociale platformen zoals TikTok, Instagram en YouTube. Steeds meer merken werken samen met influencers om hun boodschap op een persoonlijke en overtuigende manier te verspreiden. Daarbij worden regelmatig producten of merken gepresenteerd als ‘duurzaam’.

Maar wat betekent dat precies, wanneer iets ‘duurzaam’ zou zijn? En hoe zorg je ervoor dat zulke claims over duurzaamheid eerlijk, transparant en goed onderbouwd zijn? Als influencer heb je hierin een grote verantwoordelijkheid. Juiste communicatie voorkomt misleiding én draagt bij aan geloofwaardigheid.

Waar in reguliere marketing het gebruik van vage of overdreven termen vaak wordt geaccepteerd, ligt dat anders wanneer het om duurzaamheid gaat. Zodra een duurzaamheidsvoordeel wordt versimpeld of overdreven gepresenteerd, ontstaat al snel het risico op misleiding.

Het is niet toegestaan om te zeggen: “de sokken die we verkopen zijn duurzaam” wanneer ze bijvoorbeeld slechts voor 45% uit biologisch katoen bestaan. In zulke gevallen moet dat duurzaamheidsvoordeel duidelijk en specifiek uitgelegd worden; algemene of vage claims zijn daarbij niet voldoende.

Waarom gaat het nog zo vaak mis in influencercontent? De snelheid van sociale media maakt het lastig om kritisch en zorgvuldig te blijven. Trends volgen elkaar razendsnel op en content moet vooral aantrekkelijk en kort zijn. Daardoor ontbreekt het vaak aan nuance en duidelijke uitleg. Een kledinghaul met zogenaamd ‘groene’ items lijkt onschuldig, maar stimuleert overconsumptie en maakt het verschil tussen reclame en realiteit onduidelijk.

Bovendien is het maar de vraag of influencers voldoende bekend zijn met de regels die voor hen gelden, waaronder de regels voor duurzaamheidsclaims die ook op hen van toepassing zijn. En dat terwijl de influencer uiteindelijk zelf mede-aansprakelijk is voor misleidende reclame!

Daarom hebben we een factsheet Duurzaamheidsclaims voor Influencers opgesteld om influencers te helpen communiceren over duurzaamheid. Klik op deze link om de factsheet te downloaden.

Geschreven door Anne Julie van Suchtelen van de Haare.

Scroll naar boven