Greenwashen kan vele vormen aannemen. Ngo denktank Planet Tracker schreef er een rapport over en noemde het ‘Greenwashing Hydra’ naar de veelkoppige slang uit de Griekse mythologie.
Greenlabelling zal waarschijnlijk de categorie zijn die mensen bedoelen of herkennen als het gaat over greenwashing. Het gaat dan over het misleiden van de consument over de duurzaamheid van een product, dienst of bedrijf. Jezelf duurzamer voordoen dat je daadwerkelijk bent. Ook deze manier van greenwashing kan op vele manieren voorkomen.
Ook hoeft die misleiding niet met opzet te zijn; per ongeluk greenwashen komt ook veel voor. Waar moet je op letten als je wil voorkomen dat je (per ongeluk) greenwasht? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in 2021 een Leidraad Duurzaamheidsclaims opgesteld om bedrijven te helpen met het formuleren van hun claims. In het algemeen is het belangrijk dat een claim juist en goed onderbouwd is. Meer specifiek heeft de ACM vijf vuistregels opgesteld:
- Benoem duurzaamheidsvoordeel op een concrete en eerlijke wijze
- Onderbouw claims met feiten en houd ze actueel
- Vergelijk op eerlijke wijze
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van uw bedrijf
- Misleid niet met visuele claim
In de Leidraad geeft de ACM nog meer uitleg en voorbeelden om bovenstaande vuistregels toe te lichten. Naar verwachting wordt de Leidraad in de loop van 2023 geëvalueerd.