UN Secretary-General António Guterres riep gisteren op tot een verbod op fossiele reclame en richtte zicht daarbij ook tot de creatieve industrie. Het is een baanbrekende ontwikkeling in de strijd om dit soort reclame te stoppen.
Volgens Guterres hebben velen in de fossiele industrie ‘shamelessly greenwashed, even as they have sought to delay climate action – with lobbying, legal threats and massive ad campaigns‘.
Hij noemt de reclame- en PR bureaus die zulke acties bedenken ‘enablers to planetary destruction‘. Kort geleden gaf Sjors Roeters voor Follow the Money een inkijkje in deze praktijken: Dit pr-bureau gaf Tata Steel en Shell een vriendelijk gezicht – Follow the Money – Platform voor onderzoeksjournalistiek
Collega-journalist Ties Joosten onderzoekt de sector ook om deze reden: Dit reclamebureau vierde feest dankzij ‘groene’ KLM-reclame (maar de rechter vindt hem misleidend) – Follow the Money – Platform voor onderzoeksjournalistiek
Guterres roept om het aannemen en aanhouden van zulke cliënten te stoppen:
𝐹𝑜𝑠𝑠𝑖𝑙 𝑓𝑢𝑒𝑙𝑠 𝑎𝑟𝑒 𝑛𝑜𝑡 𝑜𝑛𝑙𝑦 𝑝𝑜𝑖𝑠𝑜𝑛𝑖𝑛𝑔 𝑜𝑢𝑟 𝑝𝑙𝑎𝑛𝑒𝑡 – 𝑡ℎ𝑒𝑦’𝑟𝑒 𝑡𝑜𝑥𝑖𝑐 𝑓𝑜𝑟 𝑦𝑜𝑢𝑟 𝑏𝑟𝑎𝑛𝑑. 𝑌𝑜𝑢𝑟 𝑠𝑒𝑐𝑡𝑜𝑟 𝑖𝑠 𝑓𝑢𝑙𝑙 𝑜𝑓 𝑐𝑟𝑒𝑎𝑡𝑖𝑣𝑒 𝑚𝑖𝑛𝑑𝑠 𝑤ℎ𝑜 𝑎𝑟𝑒 𝑎𝑙𝑟𝑒𝑎𝑑𝑦 𝑚𝑜𝑏𝑖𝑙𝑖𝑠𝑖𝑛𝑔 𝑎𝑟𝑜𝑢𝑛𝑑 𝑡ℎ𝑖𝑠 𝑐𝑎𝑢𝑠𝑒. 𝑇ℎ𝑒𝑦 𝑎𝑟𝑒 𝑔𝑟𝑎𝑣𝑖𝑡𝑎𝑡𝑖𝑛𝑔 𝑡𝑜𝑤𝑎𝑟𝑑𝑠 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑎𝑛𝑖𝑒𝑠 𝑡ℎ𝑎𝑡 𝑎𝑟𝑒 𝑓𝑖𝑔ℎ𝑡𝑖𝑛𝑔 𝑓𝑜𝑟 𝑜𝑢𝑟 𝑝𝑙𝑎𝑛𝑒𝑡 – 𝑛𝑜𝑡 𝑡𝑟𝑎𝑠ℎ𝑖𝑛𝑔 𝑖𝑡.
Een belangrijke boodschap van Guterres en mooi getimed, een dag voor de bijeenkomst van de EthicalAgencySummit van Creatives for Climatevanavond in Amsterdam.
Er komen veel mensen spreken uit de industrie en bovenstaande boodschap van Guterres zal ongetwijfeld ook ter sprake komen. Ikzelf zal kort iets komen vertellen over (aankomende) regulering van greenwashing.
De speech van Guterres is hier terug te vinden: Secretary-General’s special address on climate action “A Moment of Truth” | United Nations Secretary-General.
Gepost op LinkedIn op 6 juni 2024.