Adidas bij Duitse rechter vanwege klimaatambities

Deutsche Umwelthilfe (DUH) is in Duitsland een zaak gestart vanwege Adidas’ marketingclaim ‘Klimaneutral bis 2050’ (klimaatneutraal tegen 2050). De klacht is o.a. dat bij de claim niet vermeld wordt welke maatregelen ze nemen om dit doel te bereiken.

Ook vindt DUH het onduidelijk of de klimaatneutraliteit-ambitie inhoudt dat Adidas ál zijn emissies reduceert of dat ook sprake is van compensatie. Adidas heeft deze reclame-uiting al teruggetrokken na de klacht maar heeft volgens DUH niet toegezegd zulke uitingen ook in de toekomst niet meer te doen. Omdat DUH die garantie voor toekomstige uitingen wel belangrijk vindt, stapt DUH nu naar de Duitse rechter.

Je mag communiceren over klimaatambities, maar wel onder strikte voorwaarden. De Autoriteit Consument & Markt stelde daarover daar een speciale vuistregel op in haar Leidraad Duurzaamheidsclaims (v2, 2023):”Vuistregel 4: Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar” (+ aanvullende toelichting).

In de toekomst zullen deze voorwaarden nog steviger en meer uitgewerkt in de wet verankerd worden (als gevolg van ECGT). Voor klimaatneutraalclaims voor organisaties zijn extra strenge voorwaarden voorgesteld (GCD). De ACM raadt het gebruik van termen als klimaatneutraal of net zero richting consumenten sterk af.

Wordt vervolgd.

Gepost op LinkedIn op 9 december 2024.

Scroll naar boven