Vattenfall stopt met ”Fossielvrij leven”-claim

Vattenfall stopt met claim “Fossielvrij leven binnen Ã©Ã©n generatie” na gesprek met ACM. 

Het is misschien zomervakantie maar de Autoriteit Consument & Markt zit niet stil en heeft energieleverancier Vattenfall aangesproken op de manier waarop het zijn klimaatambities heeft beschreven. Claims maken over klimaatambities mag zeker. Vuistregel 4 van de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM schrijft voor dat zulke claims concreet en meetbaar moeten worden beschreven. Dit houdt o.a. in dat er een concreet plan ligt dat al in uitvoering is of heel binnenkort uitgevoerd gaat worden.

Dat concrete plan heeft Vattenfall wel. Het probleem was dat de consument uit de claim niet kan opmaken wat die concrete inspanningen zijn. Daarnaast kan de claim niet vergeleken worden met andere energieleveranciers. In het persbericht geeft directeur Edwin van Houten toelichting op de beslissing van de ACM. Ook wordt een suggestie gedaan hoe de claim dan wél gemaakt had moeten worden.

Interessant is verder dat de Reclame Code Commissie en de Commissie van Beroep (RCC 2020/00549) het volgende hebben gezegd:

Het is duidelijk dat adverteerder met de radiocommercial de consument op de hoogte wil brengen van haar streven om fossielvrij leven binnen Ã©Ã©n generatie mogelijk te maken en daardoor klimaatverandering tegen te gaan. Adverteerder spreekt in de uiting haar ambitie uit om dit doel te bereiken en roept de consument op samen met haar op weg te gaan. Het staat adverteerder vrij die ambitie uit te spreken. 

Het bericht van de ACM verbaast mij echter niet en is wederom een aanmoediging om ervoor te zorgen dat duurzaamheidsclaims concreet genoeg zijn. 

Gepost op LinkedIn op: 25 juli 2024

Vattenfall mag van de ACM niet langer de claim 'fossielvrij leven binnen 1 generatie 'voeren. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van zo'n campagne van Vattenfall
Scroll naar boven