Na Plus ook AH op de vingers getikt voor greenwashing

Na Plus nu ook Albert Heijn op de vingers getikt voor misleidende duurzaamheidsclaims

AH moet onjuiste en onduidelijke duurzaamheidsclaims, waaronder ‘Duurzaamste supermarkt’ uit de winkel verwijderen. Dat ‘Duurzaamste supermarkt’ gebaseerd was op perceptie van de consument en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen was bijv. onvoldoende duidelijk en het onderzoek was achterhaald. Ook ‘Samen met onze telers / onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’ moet verwijderd worden, ondanks verwijzing naar de website voor nadere toelichting. Albert Heijn heeft toegezegd de claims niet meer te gebruiken.

De Autoriteit Consument & Markt was al actief, maar lijkt de laatste tijd actiever te worden en regelmatig grote partijen op de vinger te tikken. Nu misleidende duurzaamheidsclaims nog lang niet verdwenen zijn, is mijn verwachting dat de ACM actief blijft of de handhaving zelfs gaat toenemen.

Kijk eens in de Leidraad Duurzaamheidsclaims v2 van de ACM voor toelichting en voorbeelden voor het maken van goed duurzaamheidsclaims.

Gepost op LinkedIn op 11 april 2024

Scroll naar boven