‘Duurzaam bezorgd’ te kort door de bocht, aldus de ACM.
De Autoriteit Consument & Markt onderzocht de afgelopen periode duurzaamheidsclaims in de vervoerssector. Deze sector heeft een grote impact op het klimaat. Eerder dit jaar werden 20 luchtvaartmaatschappijen aangesproken wegens greenwashing, in een gezamenlijke actie van Europese consumententoezichthouders en de Europese Commissie.
In Nederland onderzocht de ACM de duurzaamheidsclaims van DPD, DHL en PostNL en vond kort gezegd dat enkele algemene claims de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu. Het gaat om claims als ‘duurzaam bezorgd’, ‘duurzaam onderweg’ van PostNL en ‘natuurlijk onderweg’ en ‘gogreen’ van DHL. DPD had zulke claims al verwijderd, DHL en PostNL gaan deze claims ook verwijderen – op de busjes zal dat uiterlijk medio 2025 zijn.
Het nieuws komt niet als een verrassing. Het was bekend dat de ACM de vervoerssector onderzocht en deze algemene / absolute claims zijn duidelijk niet in lijn met de vuistregels van de ACM uit de Leidraad Duurzaamheidsclaims.

Het officiële persbericht van de ACM lees je hier: DHL en PostNL passen duurzaamheidsclaims aan na actie ACM | ACM.nl.
Gepost op LinkedIn op: 4 oktober 2024