Autoriteit Consument & Markt geeft Booking.com tik op de vingers voor ‘Travel Sustainable’ / Duurzaam Reizen programma met groene blaadjes en ‘duurzaamheidsscore’.

Volgens de ACM is de manier waarop dit programma aan de consument gepresenteerd wordt misleidend, onder meer op de volgende punten:
De naam van het programma ‘Travel Sustainable’, versterkt met het groene blaadje, impliceert ten onrechte dat reis en verblijf binnen dit programma duurzaam zijn;
- Ten onrechte werd de indruk gewekt dat accommodaties die niet bij het programma waren aangesloten, helemaal geen duurzaamheidsinspanningen verrichtten;
- Het was niet voldoende duidelijk voor de consument waar de scores op gebaseerd waren; en
- Sommige maatregelen werden ten onrechte gepresenteerd als duurzaamheidsvoordelen, terwijl dit EU breed geldende regelgeving was (bijv. het afschaffen van Single Use Plastic in een hotel).
Booking.com gaat de claims wereldwijd verwijderen en heeft toegezegd deze claims en scores niet meer te gaan gebruiken. Met deze uitspraak is er weer meer duidelijkheid gekomen over welke duurzaamheidsclaims wel en niet zijn toegestaan. De uitspraak is in die zin niet verrassend maar wel nuttig.
Het persbericht van de ACM is hier te vinden: Booking.com haalt ‘Travel Sustainable’ programma offline na actie ACM | ACM.nl
Gepost op LinkedIn op 25 maart 2024.