About

Over Lasting Legal

Lasting Legal zet zich in om greenwashing te voorkomen en verantwoorde consumptie (SDG 12) te stimuleren met juridisch advies en kennisdeling.

In het bijzonder helpt Lasting Legal de betrouwbaarheid van duurzaamheidscommunicatie te verbeteren voor duurzame ondernemers, zodat zij met vertrouwen en maximale impact kunnen opereren.

We denken met je mee hoe je jouw duurzame ambities en de duurzame eigenschappen van je product, dienst of bedrijf mag kan communiceren – of dat nu in een commercial, op je website of in je merk is. Want om het klimaatprobleem tegen te gaan is ook die oprecht duurzame keuze van de consument essentieel.

Om je zo goed mogelijk te kunnen adviseren, focust Lasting Legal zich op alle juridische ontwikkelingen op het gebied van greenwashing / duurzaamheidsclaims, waaronder:

  • (toekomstige) (Europese) wet en regelgeving (Richtlijnen Oneerlijke Handelspraktijken / Unfair Commercial Practices Directive (OHP / UCPD) , Empowering Consumers For The Green Transition (ECGT), Green Claims Directive (GCD).
  • uitspraken van de Reclame Code Commissie (RCC) en de rechter en besluiten en uitspraken van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere bestuursorganen;
  • andere trends en ontwikkelingen (bijv. reclameverboden).

Over deze ontwikkelingen publiceert Lasting Legal regelmatig in juridische tijdschriften en andere media.

Daarnaast houdt Lasting Legal in het algemeen ontwikkelingen bij op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld door aanwezig te zijn bij duurzaamheidscongressen (NSC, Purpose Day, bijeenkomsten van Nederland CO2 Neutraal) en juridische cursussen te volgen op het gebied van duurzaamheid (Jurist Doet Wat congres, Masterclasses Klimaat en Recht, cursus over EU Actieplan over financiering van duurzame groei, deelname Klimaattafel van Nederlands Genootschap voor Bedrijfsjuristen) of podcasts over duurzame ontwikkelingen te luisteren. Hierdoor kunnen de uitingen beter beoordeeld worden in een bredere context.

You have to practice what you preach.

Lasting Legal vindt het belangrijk om zelf ook een bewuste bedrijfsvoering te hebben en is bezig met certificering. Daarover binnenkort meer.

Triple5: Lasting Impact Initiative

Bij Lasting Legal zetten we ons in voor transparantie, integriteit en duurzaamheid. Ons doel is bedrijven te helpen eerlijk te communiceren over hun milieu-impact en greenwashing te voorkomen, zodat zij met een gerust hart kunnen vertrouwen op hun duurzaamheidscommunicatie. Onze inzet reikt verder dan alleen onze cliënten.

Daarom hebben we het Triple5: Lasting Impact Initiative gelanceerd. Dit initiatief weerspiegelt onze waarden en heeft als doel een blijvende positieve impact te maken door middel van donaties, gratis juridische hulp en kennisdeling

Het Triple5: Lasting Impact Initiative bestaat uit drie pijlers:

  • 5% van de omzet naar SUMTHING
    Elk jaar geven we 5% van onze omzet aan SUMTHING, een goed doel dat zich richt op natuurrestauratie
  • 5% van de tijd voor pro bono werk voor impactmakers en NGO’s
    We besteden 5% van onze tijd aan pro bono juridische diensten voor positieve impactmakers en non-profitorganisaties, om hen te ondersteunen bij juridische vraagstukken en presentaties
  • 5% van de tijd voor vrijwilligerswerk in onderwijs over greenwashing
    We delen onze kennis over greenwashing door 5% van onze tijd te besteden aan vrijwilligerswerk in het onderwijs, om jongeren en toekomstige leiders bewust te maken van valse duurzaamheidsclaims en transparantie in het bedrijfsleven.

Triple5 – een betekenisvol getal

De naam Triple5 benadrukt de drie kernpijlers van ons initiatief: donaties, pro bono werk en educatie. Daarnaast staat het getal 555 voor positieve verandering, groei en transformatie, wat perfect aansluit bij Lasting Legal’s missie om een blijvende impact te maken.

Over Jellien Roelofs

Ik ben Jellien, reclamerechtjurist sinds 2010 waarvan 8 jaar als advocaat.

Ik heb Lasting Legal opgericht vanuit mijn wens om mijn juridische kennis op het gebied van reclamerecht en intellectueel eigendomsrecht in te zetten om de positieve impact van duurzame ondernemers te vergroten. Ik heb namelijk gemerkt dat de regelgeving op het gebied van duurzaamheidsclaims in communicatie, reclame en merken niet altijd zo duidelijk of makkelijk toepasbaar is als het lijkt of dat er onzekerheid bestaat over het missen van ontwikkelingen (nieuwe wetgeving of rechtspraak) op dit gebied. Met mijn juridische advies wil ik deze zorgen bij duurzame ondernemers wegnemen zodat zij hun kostbare tijd kunnen besteden aan het maken van positieve impact.

Ik deel graag mijn kennis, omdat ik het belangrijk vind dat iedereen goed begrijpt welke uitingen je wel en niet over duurzaamheid mag doen. Daar worden we allemaal beter van. Daarom schrijf ik veel artikelen, post ik vaak op LinkedIn en geef ik workshops en presentaties. Wil je daarna weten welke aandachtspunten voor jouw specifieke situatie gelden of een analyse ontvangen van de uitingen die jij hebt gedaan? Dan kan je mij inschakelen voor maatwerk advies.

In het ongelukkige geval dat je met een klacht, (sanctie)besluit of juridische procedure wordt geconfronteerd, dan kan je mij ook inschakelen.

Lidmaatschappen

  • Vereniging voor Reclamerecht (VvRr)
  • Vereniging voor Media- en Communicatierecht (VMC)
  • Vereniging voor Milieurecht (VMR)

Opleidingen

  • Nascholing | doorlopend
  • 2020 | Specialisatieopleiding | Intellectueel Eigendomsrecht en -procesrecht – SK Martensacademie
  • 2018 | Beroepsopleiding | Advocatuur – Orde van Advocaten
  • 2011 | Master | Informatierecht – Universiteit van Amsterdam
  • 2010 | Uitwisseling | Liability and the Internet – Universiteit van Tilburg
  • 2008 | Erasmus uitwisseling | Rechten – Universitat Autònoma de Barcelona
  • 2008 | Bachelor | Rechtsgeleerdheid – Universiteit van Amsterdam

Media

Scroll naar boven